Jij maakt de stad!
Sinds 2013 werk ik aan Merwe 4 Havens in Rotterdam. Een gebied om van te smullen.
Want ik leef op wanneer er veel vragen zijn en weinig (standaard) antwoorden.
Hoe maak je een ontwikkelstrategie voor een gebied dat zo in beweging is? Hoe geef je richting aan een gebied dat nog zoveel kanten op kan? Hoe begin je met de transformatie naar stad, terwijl het gebied nog volop in bedrijf is?
We hebben met een klein team een organische gebiedsstrategie en uitvoeringsprogramma ontwikkeld. Die mee kan gaan met de vraag en de tijd. Maar die ook richting geeft aan ontwikkelingen. Veel ruimte voor placemaking, maar ook spelregels voor nieuwe initiatieven. Natuurlijk wordt het gebied niet leeggeveegd, want juist de combi van oud en nieuw, grootschalig en kleinschalig, industrieel en creativiteit, haven en stad maken dit gebied zo uniek.
Ik heb naast de inhoud, ook altijd veel interesse gehad voor de communicatiekant. Het is belangrijk dat het verhaal van Merwe Vierhaven, een complexe ontwikkelstrategie, zo simpel mogelijk verteld word. Daarom heb ik de publieksversie van de Ontwikkelstrategie gecoordineerd. Deze is te vinden op: stadhavensrotterdam.nl
Vanaf juni 2014 heb ik mij gericht op de branding en acquisitiekant voor dit gebied. We acquireren actief bedrijven die passen binnen het segment van dit gebied: cleantech, food en medical. We zoeken naar pioniers, die zich thuisvoelen in dit ruige gebied. We zoeken naar koplopers, die niet bang zijn om te innoveren. En dat lukt. Merwe Vierhavens wordt steeds bekender als 'place to be'. Er onstaan mooie initiatieven die kennis en ambacht verweven. Er zijn initiatieven voor leerwerkplekken. Waar je weer leert trots te zijn op een vak dat je leert.
De ondernemers in het gebied zijn mijn helden. Die geven we podium door ze in te zetten als ambassadeurs van het gebied. Zo helpen zij ons om dit gebied op de kaart te zetten en laten wij hen stralen.
Voor Merwe Vierhavens heb ik mij met name gericht op de sociale ondernemers en de kansen op verbinding met de omliggende wijken, die allen te maken hebben met grootstedelijke problematiek. Zo verbinden wij jongeren die leerwerkplekken zoeken aan ondernemers en werkzoekenden aan bedrijven. Ook heb ik startende sociaal ondernemers gefaciliteerd bij hun realisatie en zoektocht naar een plek en een passende businesscase.
Naast het faciliteren en katalyseren van energie die zit bij ondernemers in het gebied en bewoners in de omliggende wijken, is een onderdeel van organische gebiedsontwikkeling ook de branding en placemaking in het gebied. Want een gebied dat nog niet zo bekend is, moet je bekend en geliefd maken. Bijvoorbeeld door het organiseren van events, fietstochten, een herkenbare communicatiestijl etc. Zo is er onder andere een film van het gebied gemaakt van deze wereldplek in Merwe 4 havens.